Rembrandt Işığı
Rembrandt ışığı bazen büyük ustanın aydınlatma yöntemi olarak da adlandırılır.Rembrandt Van Rijn’in ( Hollandalı ressam ve baskı ustası 1606-1669 )bazı tablolarında görülen ve kendi esinlenmesiyle yarattığı, tek bir kaynakdan gelen ışığın oluşturduğu aydınlatmadır.Aydınlatma tekniği hakkında ne denli kitap okunursa okunsun, yine de Rembrandt’ın ışığı nasıl ele aldığı konusunda, onun resimlerinden öğrenilecek çok şey vardır.
Nasıl ki kelebek aydınlatması burun altında oluşan özgün gölge nedeniyle kolaylıkla tanımlanabiliyorsa, Rembrandt ışığı da yüzün daha az aydınlanmış tarafında, gözün altında oluşan küçük bir ışık üçgeniyle ayırt edilebilir.Günümüzde bazı fotoğrafçılar üçgen biçimli ışık lekesini “Rembrandt” diye adlandırmaktadır.Konuya daha saf ve geleneksel açıdan yaklaşanlarsa bu ışık lekesinin göz çukurundan daha geniş ya da burundan daha uzun olmaması gerektiğini söylerler.Tüm aydınlatma düzenlemelerinde olduğu üzere, rastgele kurallardan ziyade, belli bir insan yüzünde o gün nasıl bir ışık daha güzel görünüyorsa, sonuçla ilgili kararlar da o doğrultuda alınacaktır.
Alışılagelmişin tersine, Rembrandt ışığında yüzün dar olan, yani fotoğraf makinesine daha uzak olan tarafı aydınlanmıştır.Işık yüzün bu tarafını doldurduktan sonra burun kemeri üzerinden aşarak daha gölgeli olan geniş tarafa geçer ve hafifçe elmacık kemiğiyle yanağı aydınlatır.Yüzün dar tarafını aydınlatmak ışığı küçük bir alana yoğunlaştırır ve arka alana karşı yüzün yan çevresel çizgilerini çarpıcı biçimde vurgular.Bu tarz aydınlatma burnu da oldukça aydınlatacak ve üç boyutlu bir görünümle ona derinlik verecektir.Dolayısıyla da ortalamadan daha iri burunlu modellerde fotoğraf makinesinin yüksekliği ve çekim açısı titizlikle ayarlanmalıdır.
Dolgu ışığı kullanılmadığı zaman Rembrandt aydınlatması oldukça etkileyici bir ışıklandırma tarzıdır ve özellikle de güçlü bir kemik yapısı olan modellere çok uygundur.Dolgu ışığı aydınlatmanın genel niteliği ve yönünü aynen korurken, görüntüdeki çarpıcılığı yumuşatabilir ve değiştirebilir.Elbetteki dolgu ışığı ya bir yansıtıcı ya da yumuşak ışık kutusu veya şemsiye gibi ikinci bir mat ışık kaynağıyla sağlanabilir.Nasıl ki kelebek aydınlatma söz konusuyken ana ışığın yüksekliği burun gölgesi yardımıyla ayarlanıyorsa, Rembrandt aydınlatmasında da ana ışığın hangi yükseklik ve açıdan modelin yüzüne vuracağı, yanakta oluşan üçgen ışık lekesi gözlemlenerek ayarlanır.
Etiketler:hüseyin aldırmaz, ışık, light, portrature, rembrandt, shadow