Sokakta bir konuyu fotoğraflamak istediğimizde, konuyu ilk gördüğümüz an’da makineyi doğrultup deklanşöre basarak çekimi bitirmenin çok kolay olduğunu düşünebilirsiniz. Unutmamamız gereken şey, her koşulda çekeceğimiz konu için birden çok bakış noktası olabileceğidir. İyi bir sokak fotoğrafçısı olabilmek için bir konu üzerinde özellikle perspektif, bakış noktası, bakış uzaklığı ve bakış yüksekliği konularında ustaca kontrol sağlamak gerekmektedir. Bu doğrultuda konu etrafında dönerek en uygun açının hangisi olduğuna karar verdikten sonra fotoğraf çekilmelidir. Bunu yaparken ışık da çok iyi hesaplanmalıdır.
Aşağıdaki iki fotoğrafta sadece bakış yüksekliğini değiştirerek konunun ciddi biçimde değiştiği görülmüştür.
İlk fotoğraf konuya yukarıdan bir bakış noktası seçilerek sağ üst köşesinden bakılarak çekilmiştir. Grafik çizgiler ve geometrik şekillerle birlikte bir insan öğesi eklenerek fotoğraf bitirilmiştir.
İkinci fotoğraf daha önce saptanmış olan ikinci bakış yüksekliğinden çekilmiştir. Bu kez merdivenlerden aşağı inilerek aşağıdan bir bakış noktası belirlenmiş ve kadrajın sol alt köşesinden yukarı doğru bir kadraj belirlenmiştir. İkincide elimizde bambaşka bir fotoğraf vardır.
Sadece bakış yüksekliği değiştirilerek ortaya iki farklı kompozisyon çıkmış, her iki fotoğraf için de gerekli odak uzaklığı, pozlama, konuya olan uzaklık ve gerekli diğer ayarlar ayrı ayrı yapılmıştır.
Gördüğünüz gibi aynı konuya iki farklı noktadan baktığınızda iki farklı fotoğraf elde ediyorsunuz.Bir üçüncü bakış noktası daha denenebilir ve başka bir fotoğraf daha elde edilebilir.Fotoğraf çekerken acele davranmamanızı ve tüm teknik bilginizi kullanarak konu üzerinde en doğru bakış noktasını seçebilmek için iyi kontrol sağlamanızı öneririm.Unutmayın “şeytan ayrıntıda gizlidir”..
fotoğrafla kalın…
Yazı ve fotoğraflar : Hüseyin Aldırmaz